2021. január 11., hétfő

Az élet nőként az IT szektorban - interjú

 


Az IT mindig is egy olyan terület volt, ahol a férfi munkavállalók túlsúlyban voltak. Bár manapság már kezdenek megszűnni a munkaterületi “beskatulyázások”, egyre diverzifikáltabbak a területek, az IT még mindig csak 10-15%-ban tudhat női dolgozókat a magáénak. De milyen is lehet nőként helytállni ebben a szektorban? Judit, az Enrol Consulting Kft. munkatársa mesél, hogy ő hogyan is jutott el a katonaságból a programozásig, milyen tapasztalatokat szerzett eddigi pályafutása során és kicsit előre tekintünk, hogy mit vár a jövőtől.


Mesélj magadról mit tanultál, hogyan kezdted a pályafutásod?


2006-ban érettségiztem, nem tudtam mit szeretnék csinálni igazán, mi legyen az irány az utamat kutattam. Két évig  tanultam közgazdaságtant a Szegedi Tudományegyetemen, aztán éreztem, hogy ez nem az én utam.


2008-ban katona lettem, akkor kezdtem meg a tiszti képzést. Itt nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttem és átformálta az életemet,  ennek nagyon sokat köszönhetek. Mondanom sem kell, ez az igazi „férfi szekció”, itt megtapasztalhatják a nők milyen is egy olyan területen hivatást vállalni, ahol szinte minden azt üzeni „itt egy nőnek nincs helye”. Sikerült helytállnom, úgy éreztem, végre megtaláltam az utamat, de sajnos az élet úgy hozta, hogy tovább kellett lépnem. Ennek egészségügyi okai voltak.


Ezt követően, éveken át több területen is kipróbáltam magamat, ami éles ellentéte az informatikai világnak, igazából akkor eszembe sem jutott, hogy ebbe az irányba is elindulhatnék. Mindig hamar felvettem az adott munkahely ritmusát, gyorsan alkalmazkodtam a körülményekhez és igyekeztem helytállni, de valami akkor is hiányzott az egészből, hogy kerek legyen.

 

Hogyan jutottál arra a döntésre, hogy egy informatikai cégnél is kipróbáld magad?


Nem terveztem egyáltalán. Folyamatos útkeresésben voltam, így ami szembejött és kihívásnak találtam, azt kipróbáltam. Így történt ezzel is, hogy belevágtam.

 

Miért döntöttél úgy, hogy ezt a céget fogod választani?


Itt lehetőséget kaptam arra, hogy teljesen alapok nélkül elkezdjek tanulni és megmutathassam, mire vagyok képes. Azt nagyon kevés helyen tapasztalhatja meg az ember, hogy úgy kap bizalmat, hogy egyenlőre még nem tett le semmit az asztalra. Ez önmagában is nagyon motiváló volt és kihívásokkal teli. Számomra mindig is fontos volt, hogy amihez a nevemet adtam, vagy ami mellett elköteleződtem azt úgy csináljam, hogy minden tőlem telhetőt beleadjak.


A támogatás maximális volt a cég részéről, és ahogy haladtam előre az ismeretim bővítésével úgy szerettem meg egyre jobban ezt a területet. Ahogy az ember előtt kezd kinyílni egy másik világ teljesen új szemléletet, tud kapni és egyre jobban hajtja előre, hogy még többet tanulhasson.


A kemény és kitartó munka végül mindig sikerélménnyel zárul, hiszen képesek vagyunk önmagunkat legyőzve tovább lépni és előre haladni.

 

Milyen volt a fogadtatásod? Nehéz volt nőként beilleszkedned egy IT-cég csapatába?


Nem éreztem nehéznek egyáltalán, mivel megszoktam az úgy nevezett „férfi világot” a korábbi munkáim során, így ez sem volt más, mint a többi. Úgy gondolom, hogy az ember fogadtatása nem a területtől függ elsősorban, hanem attól, hogy milyen személyiség ő valójában. Ha valaki tudja, hogy csapatban jobb, mint egyedül, megvan a kellő alázat benne a munka felé és nyitott az új dolgok befogadására, akkor nem lehet gond.

 

Hogyan sikerült megbirkóznod a szakmai kihívásokkal az új területen?


A cég vezetője, Dávid nagy hangsúlyt fektet arra, hogy mindenki rendelkezzen a megfelelő tudással, szakmai tapasztalattal azon a területen, ahol dolgozik. Mivel különböző cégeknél végezzük a munkát, így minden nap képviseljük a munkahelyünket egy másik környezetben. Ezért is nagyon fontos, hogy felkészültségünk a lehető legjobb legyen. Így folyamatosan van lehetőség arra, hogy tanuljon az ember, emellett belső szakmai képzések keretében lehetőségünk van bővíteni szakmai tudásunkat, amennyiben valaki ennek szükségességét érzi.

 

A partnerek hogyan reagálnak arra, amikor egy hölgy jelenik meg náluk a társaságot képviselve?                


Szerintem itt nagyon sok múlik azon, hogy hogyan vezetik be az „új programozó” kolléganőt. Azt tapasztaltam, hogy elfogadóak voltak velem szemben, de az elején kevesebb kérdést kaptam  közvetlenül én , viszont én ezt inkább úgy értelmeztem , hogy ez nem annak szólt, hogy nő vagyok, hanem attól tartottak, hogy kevesebb technikai tudással rendelkezem még kezdőként. Idővel, viszont ez is feloldódott, miután látták, hogy szakmai kérdésekben is a segítségükre tudtam lenni.

 

A szakmán belül érzékelsz bármilyen megkülönböztetést a férfiak részéről?


Nem tapasztaltam bármi féle megkülönböztetést, úgy gondolom, hogy itt sem a nemiség a kérdés, hanem az, hogy hogyan tudjuk képviselni saját magunkat, milyen a kommunikációnk és hogy tudjuk-e egyenlő félként kezelni a kollégáinkat. Fontos, hogy megfelelő értékeket képviseljünk és ez által egy olyan munkahelyi légkört teremtsünk magunk körül, ahol mindenki egyenlő félnek érezheti magát, ez nőtől és férfitő egyaránt elvárható.

 

Szakmai kérdésekben előfordulnak nézeteltérések a férfi kollégákkal?


Igen, vannak véleménykülönbségek, de ezek főként abból erednek, hogy szerintem a nők és a férfiek teljesen más logika szerint gondolkoznak. Még a nők álltalában több szálat futtatnak egyszerre, így talán jobban átlátják az adott esetet, de sok esetben az ügy menete a letisztultabb gondolkodást kívánja meg, ami szerintem a férfiak erőssége. Jobban ki tudnak zárni külső tényezőket és csak egy dologra koncentrálni, de úgy gondolom, ez a sokszínűség viszi előre a céget. Egy nézőpontnál mindig többet ér kettő és ha ráadásul a nézőpontok teljesen mások, akkor mindig egy-egy újabb ajtót nyithatunk ki a megoldásnak.

 

Mit vársz a jövőtől, mit nyújthat számodra ez a terület?


Nagyon megszerettem ezt a területet és egyre erősebb bennem a hivatás tudat, ami mindig is fontos volt számomra. Úgy gondolom, hogy ez egy élethosszig tartó tanulási folyamat lesz, ha ezt az utat választja valaki. Ami nagyon rögös utat takar, de rengeteg kihívással és fejlődéssel is jár. Szeretnék fejlődni és egyre több tapasztalatot gyűjteni, hogy ez által mindig jobb és jobb lehessek és bebizonyítsam azoknak, akik nem így gondolják, hogy a nőknek igen is nagy szerepe van az IT világában.


Legyen Judit követendő példa mindazon nők számára, akik keresik a kihívásokat, szeretnek és akarnak is tanulni, fejlődni. A nők megjelenése az IT szektorban lehetőséget nyit a színesebb, széleskörűbb problémamegoldásra és ügyfélkezelésre. Az egyéni fejlődésen és sikerélményen túl a vállalati fejlődés és siker is garantált lehet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése