2021. augusztus 6., péntek

Céges képzés a COVID alatt - egy felmérés tanulságai

 




A 2020-as év gyökerestül forgatta fel a munkavégzés szabályait. A "home office" többé már nem csak néhány szerencsés kiváltsága, hanem egyre inkább normalitássá vált. Azonban nemcsak a munkarendünk és a munkanapunk lett teljesen más, hanem az is megváltozott, hogy hogyan és miért tanulunk.

A sok változás persze nagy fluktuációt is eredményezett, így egyre nagyobb szükség lesz a képzett munkatársakra. Mégis, a Kallidus brit tanácsadó cég felmérése szerint 2020-ban a munkavállalók 25%-a semmilyen (!) belső képzésben nem részesült.

A felmérés során 1033 brit munkavállalót kérdeztek különféle iparágakból, legyenek azok az állami vagy az üzleti szférában. Úgy gondolom, az eredmény több mint tanulságos.

Amellett, hogy minden negyedik dolgozó kimaradt a képzési lehetőségekből (ez majdnem a duplája a 2019-es adatnak) csak minden második érzi úgy, hogy annyi képzést kapott meg a munkáltatótól, amennyire szüksége lett volna.

A fentiek miatt Háromból egy dolgozó megrekedve érzi magát a karrierjében és minden negyedik résztvevő nyilatkozott úgy, hogy vezetőjének támogatásának hiánya komolyan rányomja a bélyegét a teljesítményre.

Mi motiválja az embereket a munkahelyi tanulásban?

Érdekes módon - elsősorban a COVID hatására - az emberek elkezdték bizonytalanabbnak érezni az állásukat, megszerzett pozíciójukat, így ennek megtartása az elsődleges motivációvá vált a tanulásban. 

A felmérés szerint annak ellenére, hogy a fizetésemelés és munkahelyi előléptetés mint motiváló faktor szintén duplájára nőtt, így is csak a második legfontosabb az új készségek elsajátításában.

Miközben a hölgyek (42%) jobban preferálják a tantermi oktatást mint a férfiak (35%), a digitális oktatás előnyben részítése masszív emelkedésnek indult.


Sajnos legtöbbször a belső képzés vagy az egyéni fejlődés támogatása a "nice to have" kategóriába esik, bár világos, hogy egy magasabban és jobban képzett munkavállaló több bevétel termelésére képes. Ennek az egyszerű alapigazságnak az ellenére a nem vezetők 81%-a csak kevesebb, mint 5 nap képzésen vehetett részt az elmúlt 12 hónapban.


Végül hadd foglaljam össze a felmérésben szereplő tanulságokat:

1. A belső képzések megváltoznak

Az átalakult munkarend miatt nagyobb szabadságot és támogatást kell adnunk minden munkavállaló számára ahhoz, hogy legyen idejük és lehetőségük tanulni, akár egyénileg, akár csoportosan, akár önszerveződve. Ezt a szándékunkat folyamatosan kommunikálni kell.

2. Fókuszálj a tanulás központú vállalati kultúra kialakítására

Számos tanulmány szerint szoros összefüggés van a tudásmegosztás, tanulás központú belső kultúra és a munkahelyi elégedettség, elkötelezettség, növekedés és teljesítmény között. Ha ösztönzöd a tanulást, a befektetésed gyorsan megtérül.

3. Ha támogatod a tanulást, sikeresebb leszel a női munkavállalók megtartásában

A Microsoft kutatása szerint az Egyesült Királyságban a dolgozók 71%-a nyilatkozott úgy, hogy a COVID után is maradjanak meg a rugalmas munkavégzési lehetőségek. Különösen fontos ez a gyermeket vállaló anyáknak, akik leginkább veszélyeztetettek a leépítések során. Ráadásul ha lehetővé teszed számukra a tanulást, fejlődést, rugalmas munkaidőben is, akkor jobban számíthatsz a lojalitásukra.

4. Legyél kreatív 

A képzéseken résztvevők hamar elfáradnak a tanulásban, főleg ha a formátum és az előadásmód unalmas. A felmérésben részt vevők leginkább a videó tartalmakat részesítették előnyben (71%), rögtön ezt követi az e-learning (70%). Ugyanakkor nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy minél professzionálisabbak ezek a tananyagok, annál hatékonyabb lesz a tudás átadása.

5. A képzés és tanfolyam ne csak puszta időtöltés legyen

A dolgozók azt szeretnék, ha a cégek sokkal több időt és pénzt áldoznának a képzésükre, ugyanakkor a feletteseiktől is jóval több támogatást várnának. A technikai tudás továbbra is nagyon fontos, de a "soft skillek" fejlesztése is legalább ennyire az, különösen a gyorsan változó (munkahelyi) körülmények között.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése